Beyoncé har inte råd med en dålig dag på jobbet

detaljhandeln kundbemötande Notifind retail Securitas

2018-05-09

Butikerna har det tufft i dag, framförallt på grund av en snabbt ökande konkurrens från den allt större e-handeln. Samhället utvecklas och bransch efter bransch följer med i den digitala utvecklingen. Det senaste året har hjulen snurrat än fortare och många butiker inom detaljhandeln vinstvarnar eller tvingas lägga ner och det pratas om att den fysiska butiken saknar framtid. Trots det visar siffror att den mesta handeln fortfarande sker i den fysiska världen. Hur går det ihop?

Intressant nog pekar studier på ett tydligt samband mellan fysiska butiker och tillväxt online; det har visat sig att trafiken online ökar markant när en webbutik kompletteras med en ”verklig butik”. Här drar jag paralleller till säkerhetsbranschen för jag minns när somliga hävdade att det inte skulle dröja länge förrän alla väktare hade ersatts av teknik. I dag, 20 år senare, vet vi att den bästa och mest kompletta säkerhetsleveransen är en mix av människa och teknik. Vissa mänskliga egenskaper går inte att ersätta med teknik. Vi får inte glömma att vi trots allt är sociala varelser som behöver kontakt med andra människor för att må bra!

JAG TROR ALLTSÅ INTE PÅ svart eller vitt, att det ena vinner över det andra. Vi kommer att fortsätta handla men efter andra köpmönster. På samma sätt har vi en helt ny kundgrupp i butikerna i dag jämfört med för tio år sedan; tack vare möjligheten att göra research online vet kunden oftast vad den är ute efter och när kunden väl stiger in i den fysiska butiken är hen redo för köp! Förväntningarna på säljaren i den fysiska butiken är med andra ord högre än någonsin, vilket gör hen till det viktigaste som finns i butiken. Säljaren kan dessutom alltid rädda en uppkommen, tråkig situation, som när en besviken kund återvänder med sin nyinköpta produkt – ur funktion redan efter en vecka.

Elektronikbutik_tre_mobiltelefonsmodeller

Förutsatt att kundbemötandet prioriteras och efterlevs borde en integrerad kedja mellan den fysiska och den digitala världen vara det vinnande konceptet för butikernas överlevnad. Med prioriteras menar jag att butikssäljarna måste göras delaktiga i den så kallade kundresan och vid låga mätvärden direkt få tillgång till verktygen som kan hjälpa dem att förbättra resultaten.

SÅ LÄNGE BEOYNCÉ lever på sin musik kommer hon aldrig att kunna unna sig en dålig dag på jobbet; hon kan omöjligt gå ut på scenen och leverera en medelmåttig konsert när hennes fans har betalat tusentals kronor för att få uppleva henne. Lika lite kan en butikssäljare år 2018 vara ur gängorna en dag och gömma sig ute på lagret istället för att möta kunderna.

Det är bemötandet kunden kommer att minnas – inte färgen på väggarna.

(Toppbilden är skapad av freepik.com.)

RetailStrategidetaljhandelnkundbemötandeNotifindretailSecuritas